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IKZ 107, 2017 Heft 1, Zusammenfassungen

Adrian Suter, Gottes Werk im Menschenwerk. Überlegungen zur Struktur des Sakramentalen, in: Internationale Kirchliche Zeitschrift 107 (2017) 1-22
The article explores the notion of sacraments and sacramentality in the documents of ecumenical dialogues led by the Old Catholic Churches of the Union of Utrecht. In these dialogues, the Old Catholic Churches retained the seven sacraments, receiving and at times critically discussing certain aspects of the neo-scholastic notion of sacraments, thus affirming their own catholicity. However, the dialogues often underline the aspect of communion that is relevant for every sacrament, but underrated in the neo-scholastic notion, which considers sacraments primarily as a means of grace for the individual. Following Ganoczy’s theological approach which is based on communication theory, the article describes sacraments as interaction between God and human believers, expressed by interaction between humans. It identifies three important basic features of sacramentality: sacraments are dialogical, ecclesiastical and performative. These basic features of sacramentality are, the article argues, not only to be found in the seven sacraments themselves; one must rather say that every ecclesial act is, in a fundamental way, sacramental.
Schlüsselwörter – Key Words
Sakrament – Allgemeine Sakramentenlehre – Ökumenische Dialoge – Kommunikationstheorie – Kirchlichkeit der Sakramente

Jürgen Werbick, Sakrament und Sakramentalität in der Sicht römisch-kathoischer Theologie, in: Internationale Kirchliche Zeitschrift 107 (2017) 23-43
The divergent developments of sacramental understanding in Catholic and Protestant theology can be understood as opposing viewpoints, each of which has a relative right to acceptance in terms of sacramental theology. The Catholic view of an objective, salvation-mediating event, where the dispensation of grace is tied up with the execution of sanctifying acts and the handling and use of the sanctified materials, stands in opposition to the Reformers’ internalization of the sacramental event: the sacraments are signs set by Christ, which give faith its expression and nurture it in that, through the understanding of these signs, Christ becomes present, proclaiming himself and awakening or strengthening faith. An understanding of the sacraments to which both confessions could to some extent consent can be derived from today’s insights from speech act theory. The sacraments convey the promise of a new reality given to humanity in Christ, in the belief that God's reign is now realized, is drawing the participants into itself and guaranteeing them its future salvation. Sacraments draw the participants into the tension of faith between the indicative (opus operatum) and the imperative (opus operantis): Become what you are! Give yourself up to the event which, in the sacrament, is truly realized!

Die auseinanderstrebenden Entwicklungen des Sakramentenverständnisses in katholischer und evangelischer Theologie lassen sich als gegenläufige Profilierungen verstehen, denen sakramententheologisch ein relatives Recht zukommt. Der katholische Markierung eines objektiv-heilsvermittelnden Geschehen, das die Gnadenmitteilung an den Vollzug heiligender Handlungen und den Umgang mit bzw. den Genuss von darin geheiligten Materien gebunden sieht, steht reformatorisch die Verinnerlichung des sakramentalen Geschehens gegenüber: Die Sakramente sind von Christus gesetzte Zeichen, die den Glauben zum Ausdruck bringen und ihn dadurch nähren, dass im Nachvollzug dieser Zeichen Christus selbst verkündigend und den Glauben weckend bzw. stärkend gegenwärtig wird. Ein zwischen den Konfessionen einigermaßen konsensfähiges Sakramentenverständnis kann sich heute an Einsichten der Sprachhandlungs-Theorien anschließen: Die Sakramente handeln das Wirklichkeits-setzende Versprechen, das den Menschen in Christus gegeben ist, im Glauben daran, dass sich jetzt Gottes Herrschaft öffnet, die Mitfeiernden in sein Geschehen einbezieht und seiner Heilszukunft vergewissert. Sakramente beziehen die Mitfeiernden ein in die Glaubens-Spannung zwischen Indikativ (opus operatum) und Imperativ (opus operantis): Werde, was du bist! Gib dich hinein in das Geschehen, das du im Sakrament mit- und nachvollziehst!
Schlüsselwörter – Key Words
Eucharistie – Gnade – Ökumene – opus operatum/opus operantis – Sakrament

 

Erika Moser, «... bloss für Erwachsene brauchen wir keine Gemeinde zu gründen». Religionspädagogische Themen bei Eduard Herzog (1880-1896), in: Internationale Kirchliche Zeitschrift 107 (2017) 44-64
The first Old Catholic Bishop of Switzerland, Eduard Herzog (1841-1924) was aware of the significance of religious education for parish development and for the religious maturity of young church members. In the article it is assumed that Herzog actively stamped his educational views in respect of ecclesiastical processes into the formation of an Old Catholic theory of religious education. His approach to religious instruction and the practical problems of its implementation are traced through letters, synod minutes and a report by Herzog. Herzog held moderately enlightened views of education, while at the same time maintaining the catechism as a means of teaching, as was usual in Catholic churches. In this way he was able to integrate conservative and liberal ecclesiastical and pedagogical streams of thought. In Old Catholic understanding, religious education should enable active participation in the life of the parish. This implied the formation of people’s wills and judgements in religious matters based on a knowledge of the Bible and of church history.
Der erste christkatholische Bischof der Schweiz, Eduard Herzog (1841-1924) war sich der Bedeutung der Religionspädagogik für die Gemeindebildung und die religiöse Mündigkeit der jungen Kirchenmitglieder bewusst. Im Beitrag wird davon ausgegangen, dass Herzog seine Bildungsanliegen in die kirchlichen Prozesse zur Ausgestaltung einer christkatholischen Religionspädagogik prägend und tatkräftig einbrachte. Sein religionspädagogischer Ansatz und dessen praktische Umsetzungsprobleme werden anhand von Briefen, Synodenprotokollen und einem Bericht Herzogs nachgezeichnet. Herzog vertrat gemässigt aufklärerisch fundierte pädagogische Auffassungen und hielt gleichzeitig am Katechismus als Lehrmittel, wie für katholische Kirchen üblich, fest. Damit vermochte er konservative und liberale kirchliche und pädagogische Strömungen zu integrieren. Die religiöse Bildung sollte zur aktiven Teilnahme am Gemeindeleben im christkatholischen Verständnis befähigen. Dies implizierte Willensbildung und Urteilsfähigkeit in religiösen Belangen auf der Grundlage biblischer und kirchengeschichtlicher Kenntnisse.
Schlüsselwörter – Key Words
Christkatholische Kirche der Schweiz – Eduard Herzog – Religionspädagogik – Katechismus – Bildungsziele

 

 

 

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