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IKZ 107, 2017 Heft 2, 65-128

44. Internationale Altkatholische Theologenkonferenz 2016

Zusammenfassungen / Abstracts

 

Angela Berlis, Den Glauben weitergeben. Bericht über die 44. Internationale Altkatholische Theologenkonferenz 2016, in: Internationale Kirchliche Zeitschrift 107 (2017) 65-72

The author reports on the 44th International Old Catholic Theologians’ Conference, which dealt with the issue of how, in our secular age, faith is transformed into words and aids people in their search for meaning; how faith is chiselled into the fabric of church buildings; how faith is taught and conveyed to young and old through pastoral care, catechesis, mystagogy and other forms of initiation and instruction.
Die Autorin berichtet über die 44. Internationale Altkatholische Theologenkonferenz, die sich mit der Frage beschäftigte, wie in unserem säkularen Zeitalter Glaube zur Sprache kommt und Menschen bei ihrer Suche nach Sinn dient: wie Glaube in Kirchen gemeisselt und gemauert wird; wie Glaube unterwiesen und vermittelt wird an Junge und Alte, durch Seelsorge, Katechese, Mystagogie und andere Formen der Einweihung und Unterweisung.
Schlüsselwörter – Key Words
Report about the 44th Old Catholic Theologians’ Conference – Traditioning – Faith


Mattijs Ploeger, Goldener Käfig mit offener Tür. Seelsorgerliche, diakonische und missionarische Herausforderungen für die altkatholische Ekklesiologie, in: Internationale Kirchliche Zeitschrift 107 (2017) 74-89

Old Catholic ecclesiology is an episcopal-synodal and baptismal-eucharistic ecclesiology of the local church. As such, it is a blueprint ecclesiology which is widely respected but not always easily applicable to “fresh expressions” of church. This article explores ways to connect mainstream Old Catholic ecclesiology to ecumenical, pastoral, diaconal and missionary challenges. The administration of the sacraments to baptised members of other churches is explained within the context of Old Catholic ecclesiology. The centrality of the eucharist is understood in a non-exclusive way as a “centrifugal centre”. But where the eucharist is downplayed as merely one possible ecclesial “form”, Old Catholic ecclesiology should uphold the inextricability of “content” and “form” as it comes to a faith that wants to be “consonans eucharistiae”.

Schlüsselwörter – Key Words
Baptismale und Eucharistische Ekklesiologie – Kategoriale Seelsorge

Albert Gerhards, Glaubensvollzug und Kirchenbau in der «späten Moderne». Reflexionen aufgrund einiger altkatholischer Projekte, in: Internationale Kirchliche Zeitschrift 107 (2017) 90-106
Sacral spaces have been a topic for recent discussion in several respects. Contradictory tendencies can be observed: on the one hand there is a continuing interest among the general public, especially in churches of aesthetic importance, while on the other hand the congregations of the two major denominations in Germany are increasingly abandoning their church buildings. In addition to economic constraints, there is often a lack of understanding for the sacral buildings, which have a significance extending far beyond the Christian community. In contrast, an impressive example of three projects for church building and reconstruction was presented at the 44th International Old Catholic Theologians Conference in Neustadt/W. in 2016. The thinking behind these is to show equal appreciation of the space as it is used for liturgical celebration and in its openness towards society at large. This chimes with the interdenominational search for a new theological understanding of «sacral», which expresses identity and variance alike. From this viewpoint, churches are becoming meeting places not only for the local community, but also for the ecumenical community and for dialogue with other religions and with civil society. In this respect, the church building projects of the Old Catholic Church can be regarded as exemplary and paradigmatic for the development of sacral architecture in Central Europe.
Sakralräume sind seit einiger Zeit in vielerlei Hinsicht ins Gespräch gekommen. Dabei lassen sich widersprüchliche Tendenzen feststellen: Zum einen besteht ein anhaltendes Interesse weiter Kreise der Bevölkerung insbesondere an den kunstgeschichtlich bedeutenden Kirchenräumen, während auf der anderen Seite die Kirchengemeinden der beiden grossen Konfessionen in Deutschland zunehmend ihre Kirchengebäude aufgeben. Neben wirtschaftlichen Zwängen ist dabei oft ein mangelndes Verständnis für die Sakralgebäude und ihre weit über die christliche Gemeinde hinausgehende Bedeutung zu verzeichnen. Demgegenüber beeindruckt das Beispiel der auf der 44. Internationalen Altkatholischen Theologenkonferenz in Neustadt 2016 vorgestellten drei Beispiele von Kirchbau- bzw. Umbauprojekten. Das dahinter stehende Verständnis ist von einer Wertschätzung des liturgischen Feierraums und seiner Öffnung in Richtung auf die Gesellschaft gleichermassen geprägt. Dies entspricht der interkonfessionell zu verzeichnenden Suche nach einem neuen theologischen Verständnis von «sakral», das Identität und Varianz gleichermassen darstellt. In dieser Perspektive werden Kirchenräume zu Begegnungsräumen nicht nur für die Ortsgemeinde, sondern auch für die Ökumene und den darüber hinausgehenden Dialog mit anderen Religionen und mit der Zivilgesellschaft. Insofern können die Kirchbauprojekte der altkatholischen Kirche als exemplarisch und paradigmatisch für die Entwicklung des Sakralbaus in Mitteleuropa gelten.

Schlüsselwörter – Key Words
Kirchenraum – Neubau – Umbau – Dialog mit Zivilgesellschaft

Berichte über die Workshops und Präsentationen, in: Internationale Kirchliche Zeitschrift 107 (2017) 107-125
Several authors describe pastoral and catechetical concepts and practices in Old Catholic churches in the Netherlands, Germany and Switzerland as well as two new church buildings in Germany and one rebuilt church in the Netherlands.

 

 

 

 
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